Click to Impress; The World Press Photo

Misschien heb je er wel eens van gehoord, of heb je prachtige exemplaren gezien van ‘The World Press Photo’. Al 55 jaar organiseert deze onafhankelijke non-profit organisatie de meest prestigieuze fotografiewedstrijd ter wereld, opgericht in 1955 door De Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten, gezeteld in Amsterdam.  Tijdens het bestaan van de organisatie is slechts driemaal (1958, 1960, 1970), de wedstrijd niet gehouden. De niet kapitaal krachtige organisatie was afhankelijk van sponsoring. Geldgebrek was in alle gevallen de reden voor het uitblijven van de contest.

WorldPress1

Wereldwijd

Een van de doelen die de organisatie beoogt, is om een brug te slaan tussen professionals en het grote publiek. Daarnaast wil de organisatie ontwikkelingen in de fotojournalistiek stimuleren en de uitwisseling van kennis aanmoedigen. World Press Photo organiseert daartoe seminars, workshops en de jaarlijkse Joop Swart Masterclass. De bekendmaking van de winnaars zorgt elk jaar weer voor inspirerende krantenkoppen over de hele wereld. De prijswinnende foto’s worden gebundeld en gaan in een reizende expositie langs zo’n 45 landen en worden door meer dan twee miljoen mensen bekeken.  Ieder jaar wordt er ook een jaarboek gepubliceerd in zeven talen die de hele wereld over gaan.

De jury

De wedstrijd wordt beoordeeld door de meest vooraanstaande experts in visuele journalistiek die verschillende aspecten van het beroep vertegenwoordigen. De samenstelling van de jury verandert van jaar tot jaar, zij opereren zelfstandig, en een secretaris die geen stem heeft, beschermt de beurs en zorgt voor een evenwichtige procedure van beoordeling. De voorzitter van de jury, Gary Knight, laat in een persbericht weten strenger te gaan controleren op manipulatie (digitale bewerking) van ingezonden foto’s.

Bekijk in deze compilatie de beste foto’s van 2013 of bestel jouw selectie van de World Press Photos op groot formaat van de beeldschone maar soms ook schokkende thema’s, die wereldwijd aan de orde zijn.

wpp2013