Fotografie tips

tipsHoewel fotografie voor veel mensen slechts een hobby is, is er ook een groep mensen die van fotografie echt hun beroep willen maken. Doordat er tegenwoordig steeds meer betaalbare fotoapparatuur van hoge kwaliteit is de drempel om professioneel fotograaf te worden steeds lager. Toch zal je wel over een goede techniek moeten beschikken om in aanmerking te komen. Om mensen met ambitie op weg te helpen vind je daarom hieronder een drietal elementaire tips voor de beginner.

Leer het diafragma juist instellen
Wanneer je goede foto’s wilt maken, dan is de belichting erg belangrijk. Een van de hulpmiddelen waarmee je de belichting kan instellen is het diafragma van de camera. Het diafragma is eigenlijk niets anders dan de grootte van het gat waardoor licht op de sensor of de film kan vallen. Het diafragma heeft een waarde en hoe kleiner die waarde is, hoe groter het gat dat licht in de camera laat. Daarnaast bepaalt de instelling van het diafragma samen met de brandpuntsafstand ook de scherptediepte van een foto. Een hoge scherptediepte zorgt ervoor dat een groter deel van de foto scherp is, terwijl bij een kleine scherptediepte slechts het onderwerp van de foto scherp zal zijn. Hier geldt dat hoe kleiner het diafragma is, hoe minder scherptediepte er is.

Leer de sluitertijd juist instellen
Naast het diafragma is ook de sluitertijd erg belangrijk voor het maken van foto’s met goede belichting. De sluitertijd is de tijd waarin de sensor of film wordt blootgesteld aan licht. Wanneer de sluitertijd te hoog is, dan zal er teveel licht zijn en zal de foto overbelicht zijn, terwijl een te lage sluitertijd voor onderbelichting kan zorgen. Daarnaast is de sluitertijd ook belangrijk wanneer er foto’s van bewegende objecten worden gemaakt. Bij een hoge sluitertijd kan er bij bewegende objecten bewegingsonscherpte optreden. Dit kan soms mooie effecten opleveren, maar het is niet altijd gewenst.

Zorg voor goede compositie
Het is belangrijk om in het begin een aantal basisregels aan te leren wat betreft compositie. Zo is het vaak verstandig om eenvoudige foto’s te maken waardoor degene die de foto bekijkt direct weet wat het onderwerp van de foto is. Daarnaast is het meestal een goed idee om het onderwerp niet in het midden van de foto te plaatsen. Door het beeld in 9 gelijke rechthoeken te verdelen ontstaan twee horizontale en twee verticale lijnen. Plaats het onderwerp op de linkerlijn en de horizon op de onderste of bovenste lijn. Vaak wordt aangeraden om een mooie horizon op de onderste lijn te plaatsen, terwijl een saaie of grauwe horizon op de bovenste lijn kan worden geplaatst.